Torpederingen af ”Ciudad de Barcelona” den 30. maj 1937

Leave a comment

8 August 2017 by scwharbour3639

Ciudad de Barcelona blev bygget på Triestino-værftet i Montefalcone, og stod færdigt den 8. juni 1929. Skibets oprindelige navn var Infante Don Jaime. Efter den anden republik var blevet erklæret den 14. april 1931 blev skibet omdøbt til Ciudad de Barcelona, det var på 5.200 tons, med en tophastighed på 17,5 knob, og havde 9 redningsbåde. Det kunne tage 264 passagerer og en besætning på 62.

Efter oprøret mod den republikanske regering var startet i juli 1936, kom ”Ciudad de Barcelona til at fungerede som troppetransportskib til Mallorca og Ibiza, da øerne var faldet til Francos tropper, blev dets primære opgave at sejle til forskellige havne på Middelhavskysten og Sovjetunionens havne på Sortehavskysten for at laste våben, ammunition og fødevarer til republikken. En anden opgave blev at sejle frivillige fra forskellige havne på Middelhavskysten til Spanien.

S/S A.P. Bernstorff

Danske og andre landes frivillige, som kom republikken til hjælp fulgte forskellige ruter til Spanien. I den forbindelse blev København et knudepunkt, man regner med at mere end 2000 frivillige kom forbi København, ikke kun nordmænd, svenskere og finner, men også fra østeuropæiske lande. Ruterne, der blev benyttet var forskellige, f.eks. tog nogle grupper toget fra København over Antwerpen og Bruselles til Paris; andre den mere benyttede rute København – Esbjerg, herfra med A.P. Bernstorff til Antwerpen, hvor nogle grupper gik fra borde, andre i Dunkerque eller Le Havre. Der var alternativer, som de 3 brødre Nielsen og Hans Petersen, som tog deres cykler og kørte gennem Tyskland for at komme Paris og sømændene, som gik fra borde og meldte sig direkte til De Internationale Brigader.

På den videre færd skulle de ankomne melde sig på adressen 9, Place du Combat eller 8, rue de Mathurin-Moreau i Paris, hvor de gennemgik en kort session og et lægetjek. Herefter gik rejsen gruppevis fra Gare d’Austerlitz sydpå til Barcelona. Den 26. februar 1937 bestemte Non-interventionskomiteen, at ingen måtte rejse til Spanien for at deltage i borgerkrigen, derfor blev der indskrevet i passet: ”Ikke gyldig til Spanien og spanske besiddelser”. Herefter blev ruterne fra Paris lagt om, så de frivillige blev transporteret til Perpignan eller Carcassonne videre med busser til Pyrenæerne, hvor de kom på en farlig vandring over bjergene for at ende i Figueres, andre grupper sejlede fra Marseille til Barcelona eller Valencia.

Ciudad de Barcelona i havnen ud for Barcelona

I slutningen af maj 1937 var en del grupper af frivillige samlet i Marseille for at blive sejlet til Barcelona, om aftenen den 29. gik 250 til 300 frivillige ombord på Ciudad de Barcelona, og næste morgen lettede skibet anker og sejlede mod bestemmelsesstedet. Skibet blev fulgt af to vandfly og en armeret trawler, da skibet kom til spansk farvand sejlede det så tæt som muligt til den spanske kyst for at undgå de italienske ubåde. Den 30. maj kl. 14.50 blev skibet ramt af en torpedo midtskibs ud for Malgrat de Mar – 3 timers sejlads fra Barcelona – og sank i løbet af ca. 10 minutter. Redningsbådene kom i vandet og blev hurtigt fyldt, resten måtte hoppe i vandet (ikke alle bådene kom i vandet på grund af de kaotiske omstændigheder), – ikke alle kunne svømme, men dem der kunne, prøvede efter bedste evne, at redde så mange som muligt. De, der lå i kahytterne og hvilede sig, nåede ikke op på dækket, så deres skæbne var beseglet. I alt døde 65 frivillige heraf 3 danskere.

 

Bibliografi over 7 danskere, der sejlede med Ciudad de Barcelona den 30. maj 1937

 

Andersen, Ivar Lassen; (Tiny); født den 1.09.1907 i Sdr. Boel pr. Gørding; mejerist; død 10.08.1938; udvandret til Edmonton i Canada i 1926, flyttede senere til Vancouver; søn af gårdmand Christian Andersen og hustru Marie Lassen. Medlem af Canadas Kommunistiske Parti, CPC. Rejste fra Canada til Spanien i maj 1937, efter det obligatoriske stop i Paris, rejste han samme med en større gruppe frivillige videre til Marseille. Efter nogle dage her, sejlede gruppen med damperen ”Ciudad de Barcelona” til Barcelona. Skibet blev torpederet af en italiensk ubåd den 30. maj 1937 ud for kysten ved Margrat de Mar lidt nord for Barcelona. Da Ivar var en god svømmer, reddede han sig i land, hvor han sammen med de andre overlevende blev behandlet for eventuelle skader, herefter blev de sendt videre til Albacete, hvor han blev indrulleret i 35. Division, XV. IB. i ”Mac-Paps”, den canadiske bataljon. Ivar blev hårdt såret den 10. august 1938 ved Sierra de Pandols, begge ben blev ødelagt af metalstykker fra en mortérgranat. Han bad dem han var sammen med om at bringe en hilsen til en ven og sige ham farvel, de prøvede at tale ham fra hans forehavende. Til det svarede han ”Når vi kommer hjem herfra, er der ingen pension, ikke noget”. Han tog herefter sin riffel og skød sig.

 

Christensen, Helmuth Peter Blaabjerg; født den 7.02.1910 i Svendborg; arbejdsmand; død 14.11.1937, 27 år gammel; s. adr. c/o Vilh. Koefod, Bjelkes Allé 44, 1. 2200 N (1938); ugift; medlem af Arbejderværnet (A.V.). Helmuth rejste til Spanien i maj 1937 fra København til Esbjerg, herfra med M/S A. P. Bernstorff til Antwerpen og videre til Paris. Her kom han til en lettere session og lægetjek. Når en større gruppe frivillige var samlet, blev den sendt videre med tog fra Gare Austerlitz – for Helmuths gruppe – til Marseilles, hvor de den 29. maj gik ombord i damperen S/S ”Ciudad de Barcelona” for at sejle til Barcelona. Den 30. maj 1937 ved 2’tiden blev båden torpederet af en italiensk undervandsbåd ud for kysten ved Malgrat lidt nord for Barcelona. Helmuth reddede sig i land, og blev efter et kort ophold i Malgrat sendt til Albacete via Barcelona, her blev han indrulleret i 17. Division, XI. IB, tilknyttet autoparken som chauffør; den 13.10.1937 overflyttet som infanterist i 2. Bataljon ”Hans Beimler”, fra den 5.07.1937 blev Brigaden underlagt 35. Division; deltog i offensiven på Aragonfronten; har formentlig fået tyfus mens bataljonen lå i reserve ved Grañen, død den 14.11.1937 på hospital nr. 14 i Barcelona af tyfus. Begravet i Barcelona.

 

Højbjerg, Henry; født den 28.07.1918 i København, søfyrbøder; død knapt 19 år gammel; medlem af DSU Gentofte. Rejste til Spanien i maj 1937; Han fulgte samme rute og oplevede torpederingen som Helmuth Christensen og blev i Albacete den indrulleret i 17. Division, XI. IB, 3. Bataljon ”Ernst Thälmann”, fra den 5.07.1937 blev Brigaden underlagt 35. Division; faldet den 18. juli 1937 ved Guadarrama/Brunete.

 

 

Koch, Ferdinand Joseph; født den 2.02.1914 på Frederiksberg, arbejdsmand og chauffør; død den 26.07.1938, 25 år gammel; ugift; medlem af DKU-Frederiksberg. Rejste til Spanien i maj 1937; han fulgte samme rute som Helmuth C. og Henry Højbjerg. Ferdinand Koch blev reddet op i en redningsbåd og sejlet i land. I Albacete blev han indrulleret i 17. Division, XI. IB. tilknyttet autoparken som ambulancechauffør i ”Grupo Evacuscion nr. 1” i Albacete i ét år. Fra den 5.07.1937 blev Brigaden underlagt 35. Division. Skulle have været hjemsendt i juli 1938, men meldte sig som frivillig under kampagnen før Ebro-offensiven og blev indrulleret i 2. Bataljon ”Hans Beimler” som infanterist i 2. Kompagni ”Martin Andersen-Nexø”; faldet på andendagen efter overgangen af Ebro ved Asco den 26. juli.1938 truffet af maskingeværkugler i halsen.

 

Petersen, Villy Børge; født den 28.07.1909; død den 30.05.1937 knapt 28 år gammel; medlem af DSU Frederiksberg Afd. Rejste til Spanien i maj 1937; og fulgte samme rute som Helmuth C., Henry H. og Ferdinand K. Han druknede ved torpederingen.

 

 

 

Rasmussen, Kaj Harry; født den 23.06.1917 i Kjøbelev, Lolland; s. adr. Horsens, fabriksarbejder; død den 30.05.1937 knapt 20 år gammel; søn af landarbejder Anton Rasmussen, Kjærsgården 1, 7100 Vejle, som af sit forbund blev sendt til Jylland for at organisere landarbejderne her, da Kaj var et år gammel; i 1931 flyttede familien til Horsens, hvor Kaj blev medlem af DKU og tog aktivt del i det faglige arbejde. Han blev således medlem af bestyrelsen for lærlinge- og ungarbejdernes fællesledelse og i nogen tid sekretær for de arbejdsløses fællesudvalg; 18 år gammel blev han medlem af træindustriarbejdernes fagforening, hvor han ligeledes var meget aktiv. Rejste til Spanien i maj 1937; fulgte samme rute som de andre. Han druknede ved torpederingen den 30. maj 1937.

 

Vigø, Ejnar Christian Marius; født den 30.12.1908, arbejdsmand; død den 30.05.1937 28 år gammel; søn af Hansigne Vigø, Toldbodgade 15 A, 1253 K; ugift; s. adr. Tranevej 1, 3.tv. 2400 NV. Medlem af Arbejderværnet (A.V). Rejste til Spanien i maj 1937; fulgte samme rute som de 6 andre danskere. Druknet, da ”S/S Ciudad de Barcelona” blev torpederet af en italiensk ubåd den 30. maj 1937 på vej til Barcelona.

s = sidste adresse

DKU = Danmarks Kommunistiske Ungdom

DSU = Danmarks Socialdemokratiske Ungdom

AV = Arbejderværnet. Et demonstrationsværn oprettet af DKP til at beskytte demonstranter mod politiet og Konservativ Ungdoms bevæbnede overfaldsgrupper.

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Dedicated to the blockade runners, sailors and dock workers and their organisations who supported the Spanish Republic during the Spanish Civil War 1936 -1939.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
%d bloggers like this: